Før dro man på camping med telt og primus. Nå fyller vi bobilen med alskens elektriske innretninger, alt fra kaffetrakter til TV. Det krever at du tenker litt.
Det sier seg selv, men det må sies likevel: Hvor mye strøm en bobil eller en campingvogn krever, avhenger naturligvis av hvor mye elektronikk den inneholder. I prinsippet kan en bobil inneholde akkurat de samme elektriske apparatene som en enebolig.
Dynamoen i bobilen vedlikeholder startbatteriet mens du kjører. Jo lengre turen er, jo bedre er det sett fra batteriets ståsted. Det samme gjelder dessverre ikke for forbruksbatteriet, som gjennomgår dype utladninger. Et vedlikeholds batteri forsyner campingvognen eller bobilen med strøm.
Altså: Jo mer strømforbruk, desto mer må du tenke. Selv om for eksempel kjøleskapet kan drives av gass når du står stille, overvåkes og reguleres dette av strøm. Enkelte velger å montere en inverter i vogna. Nyere vogner har innebygget inverter. Denne gjør 12 volt likestrøm om til 230 volt vekselstrøm. Fordelen er at da kan du bruke mikrobølgeovnen. Ulempen er at det sluker strøm.
Én måte å øke strømkapasiteten på, bortsett fra å redusere forbruket, er å investere i enda et batteri, sånn at du har to batterier for forbruk.
Den enkleste måten å lade batteriet på, er å koble seg på et 230 volts anlegg, enten hjemme eller på for eksempel en campingplass. Men vær oppmerksom på at jo flere apparater du har i bruk, jo mer strømstyrke kreves det. Selv om det blir vanligere og vanligere, er det fremdeles mange campingplasser som ikke tilbyr 16 ampere kurser.
Men vær obs på at du ikke kan bruke hvilken kabel som helst når du henter strøm til boenheten fra et fast elektrisk anlegg. Det eneste godkjente er gummiert kabel som er beregnet for utendørs bruk. Tverrsnittet skal være minst 2,5 mm2, og lengden skal ikke overstige 25 meter.
Dersom kabelen er på trommel, må den rulles helt ut. Hvis ikke, kan det oppstå varmeutvikling. I verste fall kan det oppstå brann. Du skal ikke bruke flere kabler for skjøting.
Men du trenger ikke være koblet til et fast elektrisk anlegg for å lade. Det finnes naturligvis andre lademetoder.
Et aggregat lader bra. Ulempen kan være støy og eksos.
Solcellepanel er et bra alternativ. Det er miljøvennlig og lydløst. I tillegg lader det både mens bilen står stille, og mens du kjører. Ulempen med det er at det må være sol for å utnytte kapasiteten til fulle. Den lader naturligvis også når det er overskyet, men med nedsatt kapasitet.
Mange gjør den tabben at de ikke lader batteriet før de setter bilen i ro for vinteren. Forbruksbatteriet er langt mer utsatt for utlading enn startbatteriet.
Du bør derfor topplade forbruksbatteriet før du setter bilen i vinteropplag. Dersom du ikke gjør dette, risikerer du et fullstendig utladet batteri når du vil ta bilen på veien igjen. Halvveis i vinterlagringen, bør du vedlikeholdslade.
Send oss en melding, så vil vi svare deg så fort som mulig.